Rehberlik-Öğretmen Öğretmen Yeterlilikleri

Öğretmen Yeterlilikleri

ÖĞRETMEN YETERLİLİKLERİ

 

  • Eğitme-Öğretme Yeterlilikleri
  • Genel kültür Bilgi ve Becerileri
  • Özel Alan Bilgi ve Becerileri
  •  

  • I.                   Eğitme-Öğretme Yeterlilikleri
  •  

    Ana Yeterlilikler

     

  • A.     Öğrenciyi Tanıma
  • B.     Öğretimi Planlama
  • C.     Materyal Geliştirme
  • D.    Öğretim Yapma
  • E.     Öğretimi Yönetme
  • F.     Başarıyı Ölçme ve Değerlendirme
  • G.    Rehberlik Yapma
  • H.    Temel Becerileri Geliştirme
  • İ.       Özel Eğitime Gereksinim Duyan (ÖEGD) Öğrencilere Hizmet Etme

  • J.      Yetişkinleri Eğitme
  • K.     Ders Dışı Etkinliklerde Bulunma
  • L.     Kendini Geliştirme
  • M.   Okulu Geliştirme
  • N.    Okul-Çevre İlişkilerini Geliştirme
  •  

    Ana Yeterliliklerin Göstergeleri

     

  • A.     Öğrenciyi Tanıma
  •  

  • Öğrencilerin fiziksel özelliklerini tanıma
  • Öğrencilerin sosyo-ekonomik özelliklerini tanıma
  • Öğrencilerin grup ilişkilerini tanıma
  • Öğrencilerin zihinsel özelliklerini tanıma
  • Öğrencilerin duygusal özelliklerini tanıma
  • Öğrencilerin psikomotor özelliklerini tanıma
  • Öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyini belirleme
  • Öğrencilerin öğrenme sitilini tanıma
  • Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini gözleme
  • Öğrenciyi tanımada ilgililerle işbirliği yapma
  •  

  • B.     Öğretimi Planlama
  •  

  • Öğretimin amacını belirleme
  • Öğretimin içeriğini belirleme
  • Öğretim etkinliğini belirleme
  • Öğretim yöntemini belirleme
  • Öğretim materyalini belirleme
  • Öğretim ortamını belirleme
  • Ölçme ve değerlendirme araçlarını belirleme
  • Yıllık plân yapma
  • Ünite plânı yapma
  • Ders plânı yapma
  • Gezi, gözlem ve deney plânı yapma
  •  

  • C.     Materyal Geliştirme
  •  

  • Etkinlik, görev, iş ve deney yaprağı hazırlama
  • Bilgi yaprağı hazırlama
  • İşlem yaprağı hazırlama
  • Tepegöz saydamı hazırlama
  • Slayt hazırlama
  • Ödev kâğıdı hazırlama
  • Paspartu/küpür hazırlama
  • Elde şema-şekil ve grafik hazırlama
  • Pano, afiş, sergi düzenleme
  • Zaman şeridi hazırlama
  • Model hazırlama
  • Materyal uyarlama
  • Öğrenciye materyal hazırlama
  • Bilgisayar ekranı hazırlama
  • Ses kaseti hazırlama
  • Video kaseti hazırlama
  • Materyali arşivleme
  • Materyal karteksi tutma
  • Koleksiyon hazırlama
  • Döner levha hazırlama
  •  

  • D.    Öğretim Yapma
  •  

  • Öğrencinin ilgi ve dikkatini çekme
  • Önceden öğrenilenlerle konu alanı arasında bağ kurma
  • Öğrencinin ihtiyacı olan konu alanı arasında bağ kurma
  • Öğrenciye amaçlara ulaşma yollarını bildirme
  • Öğrenciye dersin amacını bildirme
  • Gezi-gözlem yoluyla öğretim yapma
  • Öğrencileri öğretim etkinliğine katma
  • Alan uzmanına bilgi sundurma
  • Dersi özetleme
  • Dersi değerlendirme
  • Öğrenme eksikliklerini, yanlışlıklarını giderme
  • Öğrencileri bir sonraki derse hazırlama
  • Ödev verme
  • Düz anlatımla öğretim yapma
  • Buluş yoluyla öğretim yapma
  • Problem çözme yöntemiyle öğretim yapma
  • Soru-cevap yöntemiyle öğretim yapma
  • Tartışma yoluyla öğretim yapma
  • Gösteri yoluyla öğretim yapma
  • Rol oynama yoluyla öğretim yapma
  • Oyun yöntemini kullanarak öğretim yapma
  • Beyin fırtınası yöntemi ile öğretim yapma
  • Bire bir öğretim yapma
  • Proje yöntemi ile öğretim yapma
  • Deneysel  öğretim yapma
  • Ekiple öğretim yapma
  • Örnek olay yöntemi ile öğretim yapma
  • Yazı tahtası ile öğretim yapma
  • Modellerle öğretim yapma
  • Benzetişim yöntemi ile öğretim yapma
  • Projeksiyonla (slayt-tepegöz) öğretim yapma
  • Video ile öğretim yapma
  • Bilgisayar ile öğretim yapma
  • Şema, şekil, grafik gibi görsel materyallerle öğretim yapma
  • Basılı materyaller ile öğretim yapma
  •  

  • E.     Öğretimi Yönetme
  •  

  • Öğrencilerin kendilerinin ifade edebilecekleri bir ortamı oluşturma
  • Uygulanacak kuralları belirleme
  • Olumlu ve olumsuz davranışları belirleme
  • Öğrencileri olumlu davranış yönünde motive etme
  • Olumsuz davranışı doğuran durumları iyileştirme
  • Pekiştirme ve caydırma menüsü hazırlama
  • Olumlu davranışı pekiştirme
  • Olumsuz davranışı düzeltme
  • Öğretim ortamını düzeltme
  • Zamanı yönetme
  • Öğretim hızını öğrenciye göre ayarlama
  • İletişim düzenini kurma
  • Öğrenci devamını kontrol etme
  • Öğrencileri birbirine kaynaştırma ve belirli amaçlar yönünde güdüleme
  • Öğrenci ve öğrenci gruplarının sorunlarının çözümüne yardımcı olma
  • Öğrencilerin liderlik özelliklerini geliştirme
  • Öğrenci deneyimlerini yönetme
  • Öğretim ortamı ile ilgili güvenlik önlemlerini alma
  • Öğrenciye ilk yardım yapma
  • Toplantıları yönetme
  • Okul etkinliklerine sınıfı katma
  •  

  • F.     Başarıyı Ölçme ve Değerlendirme
  •  

  • Amaca uygun ölçme ve değerlendirme yöntemini belirleme
  • Öğrencinin performans ölçütlerini belirleme
  • Yazılı yoklama yapma
  • Sözlü yoklama yapma
  • Doğru-yanlış türü test yapma
  • Eşleştirme türü test yapma
  • Tamamlama türü test yapma
  • Çoktan seçmeli test yapma
  • Hazırladığı ölçme araçlarının geçerlilik ve güvenirliklerini saptama
  • Ödev ve proje değerlendirme
  • Öğrenci çalışma dosyasını değerlendirme
  • Değerlendirme sonuçlarını okul yönetimine bildirme
  • Öğrenci velisine geri bildirim sağlama
  • Mutlak değerlendirme yapma
  • Bağıl değerlendirme yapma
  • Öğrencilerin değerlendirme sürecine katılımını sağlama
  • Kendi öğretiminin etkinliğini değerlendirme
  • Öğrencinin kendini değerlendirmesine yardımcı olma
  • Öğrenciye geri bildirim sağlama
  • İş-performans testi yapma
  • Tutum ölçme
  •  

  • G.    Rehberlik Yapma
  •  

  • Öğrencilere rol modelliği yapma
  • Öğrencileri dinleme, kendilerini ifade etmelerine yardımcı olma
  • Öğrencilere öğrenme ve çalışma alışkanlıkları konusunda rehberlik yapma
  • Öğrencilerin derslerdeki başarıları konusunda rehberlik yapma
  • Öğrencileri ilgi ve yeteneklerine göre yönlendirme
  • Öğrencilerin meslekleri tanımaları ve seçmelerine yardımcı olma
  • Öğrencilerin sonraki eğitimleri ile ilgili kararlarına yardımcı olma
  • Öğrencilerin genel nitelikli psikolojik sorunlarını çözmede yardımcı olma
  • Öğrencilere sağlık sorunlarını çözmede yardımcı olma
  • Öğrencilere uyum sorunlarını çözmede yardımcı olma
  • Öğrencilere insan ilişkileri konusunda yardımcı olma
  • Öğrencilerin ekonomik ve sosyal programlardan yararlanmalarına yardımcı olma
  • Öğrencilerin bireysel gelişimlerini izleme ve sorunlarını çözmede yardımcı olma
  • Öğrencilere disiplin kurallarına uymada yardımcı olma
  • Öğrencilerin disiplin sorunlarıyla mücadele etme
  • Öğrencilerin madde bağımlılığı sorunlarını çözmede yardımcı olma
  • Öğrencilerin okul karar süreçlerine katılımını destekleme
  • Öğrenci örgütlerinin yönetiminde öğrencilere danışmanlık yapma
  • Anne, babalara/velilere öğrenciler konusunda rehberlik yapma
  • Öğrenci sorunları ile ilgili rehberlik uzmanı ve servisleriyle işbirliği yapma
  •  

  • H.    Temel Becerileri Geliştirme
  •  

     

  • Öğrencilerin okuma becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin yazılı iletişim becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin sözlü iletişim becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin matematik becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin öz bakım becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin fiziksel ve el becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin toplumsal yaşama uyum sağlama becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin görselleri okuma becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin sanatsal becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin estetik yargılarının geliştirilmesine yardım etme
  • Öğrencilerin teknolojik okur yazarlık becerilerini geliştirmelerine yardım etme
  • Öğrencilerin eleştirel becerilerini geliştirme
  • Öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerini geliştirme
  •  

     

    İ.       Özel Eğitime Gereksinim Duyan (ÖEGD) Öğrencilere Hizmet Etme

     

  • ÖEGD öğrencilere hizmet etmek üzere kendini hazırlama
  • ÖEGD öğrencileri belirleme
  • ÖEGD öğrencilerle iletişim becerilerini geliştirme
  • ÖEGD öğrenciler için uygun öğretim malzemeleri planlama
  • ÖEGD öğrenciler için uygun öğretim malzemeleri sağlama
  • ÖEGD öğrenciler için öğrenme ortamını yeniden düzenleme
  • ÖEGD öğrencilere uygun öğretim tekniklerini uygulama
  • ÖEGD öğrencilerin gelişimini izleme ve değerlendirme
  • ÖEGD öğrencilerin sınıf arkadaşları tarafından benimsenmesini özendirme
  • ÖEGD öğrencilerin mesleki geleceklerini planlama becerilerini geliştirmelerine yardımcı olma
  • ÖEGD öğrencilere kişisel ve sosyal problemleri konusunda rehberlik yapma
  •  

     

  • J.      Yetişkinleri Eğitme
  •  

  • Kendisini yetişkinlerle birlikte çalışmaya hazırlama
  • Yetişkin eğitim gereksinimlerini belirleme
  • Bireysel eğitim gereksinimlerini belirleme
  • Yetişkin eğitimi programlarını tanıtma
  • Yetişkinler için öğretimi planlama
  • Yetişkinler için aktif öğrenme ortamı oluşturma
  • Eğitim sürecini yönetme
  • Yetişkinlerin performansını değerlendirme
  •  

     

  • K.     Ders Dışı Etkinliklerde Bulunma
  •  

  • Eğitsel kol etkinliklerine rehberlik etme
  • Okul ve zümre kurullarına katılma
  • Öğrenci velileri ile görüşme yapma
  • Okul- aile birliği/veli toplantılarına katılma
  • Öğrenci hakkında meslektaşları ile işbirliği yapma
  • Satın alma ve benzeri komisyonlara katılma
  • Bayrak törenini yönetme
  • Ders dışı etkinlikleri düzenleme
  • İlgi alanına göre kurs ve seminerler düzenleme
  • Okulda nöbet tutma
  •  

     

  • L.     Kendini Geliştirme
  •  

  • Mesleki yayınları izleme
  • Bilimsem etkinliklere (kurs, seminer, sempozyum, konferans, vb.) katılma
  • Eğitim-öğretim mevzuatını izleme
  • Deneyimlerini başkaları ile paylaşma
  • Yönetici ve müfettişlerle mesleki gelişim konusunda işbirliği yapma
  • Mesleki kuruluşlara aktif olarak katılma
  • Mesleği dışında sosyal ve kültürel etkinliklere katılma
  • Öğrencilerden kendi performansı ile ilgili geri bildirim alma
  • Meslektaşlarından kendi performansı ile ilgili geri bildirim alma
  •  

     

  • M.   Okulu Geliştirme
  •  

  • Okuldaki fiziksel kaynakları verimli kullanma
  • Okul-çevre etkileşimini sağlamada yönetime yardımcı olma
  • Öğretmen adaylarına uygulama öğretmenliği yapma
  • Aday öğretmenlere rehberlik yapma
  • Mezunları izleme çalışmalarına katılma
  • Okulun programları hakkında geri bildirim sağlama
  • Okul büro yönetim hizmetlerine yardımcı olma
  • Okul-işyeri koordinatörlüğü yapma
  • Fon/kaynak yaratma
  • Yönetimle işbirliği yapma
  • Okul sistemiyle ilgili sorunların çözümüne katılma
  •  

     

  • N.    Okul-Çevre İlişkilerini Geliştirme
  •  

  • Okul çevresini tanıma
  • Okulu çevreye tanıtma
  • Meslek kuruluşları ile işbirliği yapma
  • Okul-aile işbirliğine katkıda bulunma
  • Toplumsal gelişmelere önderlik etme
  •  

     

  • II.                Genel Kültür Bilgi ve Becerileri
  •  

  • Olay ve olguları farklı disiplinlerin kavramlarını kullanarak açıklayabilme, tanımlayabilme
  • Farklı disiplinlere ilişkin bilgilerin konu alanı ile bağını kurma
  • Öğretim sürecinde öğrenciyi derse hazırlama, güdüleme
  • Öğretim sürecinde örnekleme, benzetme-ayırt etme, analiz ve sentez yapmada diğer disiplinlerin bilgilerinden yararlanma
  • Öğrencileri, genel kültür yaşantılarını geliştirmeye özendirme
  •  

     

  • III.             Özel Alan Bilgi ve Becerileri
  •  

  • Temel bilgileri, kavramları, ilkeleri değişik biçimlerde açıklama
  • Farklı görüş, kuram, öğrenme yolları, araştırma ve inceleme yöntemlerini açıklama
  • Öğrenme kaynaklarını ve öğretim malzemelerini değerlendirme ve seçme
  • Alanında araştırmalar yaparak bilgi üretme
  • Öğrencileri alanla ilgili sorular sormaya, düşünceleri farklı perspektiflerden görmeye ve bilgi üretmeye özendirecek programları kullanma ve geliştirme
  • Öğrencinin, gerekli bilgi ve becerileri başka alanlarla ilişkilendirmesine olanak verecek disiplinler arası öğretim deneyimleri yaratma
  • Alana ilişkin problemleri tanıma, çözüm yolları arama, uygun çözüm yolunu seçme, uygulama ve değerlendirme
  •  

     

    Kaynak:

    MEB. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Öğretmen Yeterlilikleri (Taslak). Ankara: Temmuz 2000.

     

     

     Yayın:06.12.2012 - Güncelleme:06.12.2012 - 20:28